‘Aan de slag met een goede onderwijs aanpak voor de (hoog)begaafde sensitieve leerling’

De leerkracht vertelt: “Maar wat moet je nu dóen in de praktijk? Mijn ideaalplaatje is eigenlijk dat het ook echt geïntegreerd is in je dagelijks lesgeven. Bijvoorbeeld breintijd of bloom-lessen: hier heeft iedereen wat aan. Maar wat is de beste aanpak en hoe doe ik dat dan?”

In de module krijg je kennis en vaardigheden om de (hoog)begaafde sensitieve leerling les te geven en te begeleiden in het reguliere en verrijkende deel van het curriculum. Je gaat ook aan de slag met een aanpak voor specifieke leerdoelen van hoogbegaafde leerlingen zoals het leren leren, een helpende overtuiging bij leren ontwikkelen, voorkomen van onderpresteren en vele andere vaardigheden.

Kort samengevat leer jij in de module:

  • wat executieve functies zijn, zodat jij weet hoe
de leerling zich kan ontwikkelen in zelfstandig en doelgericht werken, waarbij impulsen onder controle komen
  • wat fixed en growth mindset inhouden, zodat jij weet hoe de leerling in een ‘leer-stand’ komt, doorzet en een positieve werkhouding heeft
  • over leren-leren en de breingeheimen, zodat jij weet hoe hoogbegaafde leerlingen (kunnen) leren en welke wijze beter werkt bij deze leerlingen
  • over leren-denken en de taxonomie van Bloom, zodat jij de verschillende denkniveaus van de hoogbegaafde leerling kunt aanspreken en
de leerling zélf aan het denken zet
  • over de verschillende verrijkende materialen en thema’s (denk aan onderzoekend leren, ondernemend leren, filosoferen), zodat jij geschikt materiaal kunt kiezen passend bij een leerdoel
  • wat onderpresteren inhoudt en hoe motivatie werkt, zodat jij onderpresteren kunt voorkomen en ook de hoogbegaafde leerling weer gemotiveerd op eigen niveau wil werken en presteren
  • wat faalangst inhoudt, zodat jij een omgeving kunt bieden waarin de leerling met zelfvertrouwen en gezonde spanning opdrachten en toetsen maakt
  • hoe jij met ouders over bovenstaande thema’s kunt spreken en wanneer je moet doorverwijzen

Zelf-test
Wil je kijken wat je kunt leren in de module? Doe dan: de zelf-test.

schermafbeelding-2016-10-18-om-14-24-18Praktische gegevens en/of direct inschrijven

Informatie over de kosten, data, locatie en andere praktische gegevens is te vinden op de pagina: kosten en data opleiding.

Brochure

Hiernaast vind je de brochure van de module. Door op de brochure te klikken ontvang je alle informatie. De module wordt ‘cursus’ genoemd in verband met de registratie in Registerleraar.

Meer weten? Lees de brochure Cursus Aan het werk of stel mij een vraag. Je kunt mij per email sonja.morbe@wijssein.nl of telefoon 06 222 13710 bereiken.

Registerleraar

De cursus-module is goedgekeurd door Registerleraar onder nummer Krmmso7bRq en heeft 56 RU (registeruren) gekregen. Het doel van Registerleraar is dat elke leerkracht zich blijft professionaliseren. De benodigde omvang is gemiddeld per jaar 40 RU behalen (160 RU per 4 jaar).