Over mij

Mijn naam is Sonja Morbé (46 jaar): ik ben werkzaam als specialist hoogbegaafdheid, senior projectmanager en opleider.

Samen met mijn man zijn we ouders van twee prachtige zonen: 12 jaar en 14 jaar (1e en 3e klas Stedelijk Gymnasium). Ik koos voor de studie Nederlands Recht op basis van mijn groot rechtvaardigheidsgevoel. Na afronding van mijn universitaire studie heb ik veel coaching, trainingen, competentie onderzoeken, beleid en projectmanagement gedaan in de sociale sector. Tijdens dit werk heb ik de nodige mensen begeleid met (uitzonderlijke) potenties die deze potenties niet wisten om te zetten in resultaat of een gelukkig leven.

Mijn belangstelling voor ‘talent’ en later ‘hoogbegaafdheid’ is ontstaan bij het opzetten van een reïntegratiebedrijf. Vanuit dit bedrijf voerde ik opdrachten uit om mensen die ‘aan de onderkant van de maatschappij leefde’ te reïntegreren in werk. Het ging onder andere om mensen die dakloos waren. En in de vele ontmoetingen kwam ik regelmatig mensen tegen met een hoge intelligentie. Hoe kon het gebeuren dat deze mensen moeten proberen te overleven op straat? Dit zit natuurlijk complex in elkaar. Maar ik werd nieuwsgierig naar het feit dat ‘slim zijn’ geen garantie is voor een gelukkig en/of succesvol leven.

Maar ook in mijn directe omgeving kwam ik zeer intelligente collega’s tegen die vastliepen: in het werk, in relaties en in de maatschappij. En zo is mijn zoektocht begonnen: hoe krijgen we ook uitzonderlijk hoog potentieel naar resultaat en in verbinding met anderen? In eerste plaats voor de persoon zelf, maar ook zeker voor de maatschappij, de wereld.

En ik koos mijn volgende stap: het onderwijs. Omdat daar in ieder geval het doel ligt om te leren en je potentieel te ontwikkelen.

Inmiddels ben ik volledig gericht op het onderwijs en heb ik mijzelf specifiek gespecialiseerd in onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen. Hiervoor heb ik onder andere bij de Hogeschool Utrecht, samen met docente Mirjam Zevenboom, de geaccrediteerde tweejarige post-HBO opleiding Specialist Hoogbegaafdheid en differentiatie ontwikkeld voor leerkrachten.

Ik geef nu reeds jaren met veel plezier specialistische lessen en begeleid of adviseer ik (beleids)trajecten ‘passend onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen’. Ook verzorg ik zelfstandig een volledige opleiding Specialist meer- en hoogbegaafdheid. Dit alles doe ik voor scholen, besturen, samenwerkingsverbanden en voor opleidingsinstellingen. In de (beleids)trajecten begeleid ik óók scholen die voltijds onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen geven of willen gaan opzetten.

Daarnaast heb ik aandacht voor de ouderbetrokkenheid binnen de schoolgerelateerde vraagstukken. De ontwikkeling van een kind gebeurt immers op school én thuis. Als ouder van twee hoogbegaafde sensitieve kinderen (met oa IQ 145) kan ik me goed verplaatsen in zowel de kinderen als de ouders. Ouders ervaren vaak een jarenlange zoektocht naar passend onderwijs, een goede samenwerking met een school of leerkracht en de juiste ondersteuning thuis. Dit valt niet altijd mee.

Het is mijn levensmissie om de omgeving van (hoog)begaafde sensitieve kinderen kennis en vaardigheden te leren, zodat de potenties van deze kinderen een kans krijgen zich te ontwikkelen zonder schaamte en in verbinding met anderen.

Sonja Morbé

Before you speak

pixabay gratisv2 think-975605_1920Om de kinderen te laten ontwikkelen in hun potentieel zonder schaamte en in verbinding met anderen is een volwassen (non)verbale communicatie op hoger niveau nodig. De mentale leeftijd ligt immers hoger dan de kalenderleeftijd. Denk daarbij eens aan de regel ‘THINK before you speak’:
1. T: is it true? als je spreekt, is het écht waar wat je zegt?
2. H: is it helpful? als je spreekt, is het helpend?
3.  I: is it inspiring? als je spreekt, is het inspirerend?
4. N: is it necessary? als je spreekt, is het nodig om dit te zeggen?
5. K: is it kind? als je spreek, is het vriendelijk?

 Over mijn collega’s

Als zelfstandig ondernemer werk ik graag samen met andere specialisten. Om kennis en ervaringen te delen die we in de praktijk tegenkomen. Dit netwerk biedt mij intervisie mogelijkheden en studiedagen om mijn vragen voor te leggen en samen met deze collega’s up to date te blijven. Natuurlijk kan ik op deze manier ook naar goede collega’s doorverwijzen indien nodig.