Voltijds hoogbegaafden onderwijs
Ik heb een vraag ontvangen die ik graag beantwoord. Ik zal de vraag eerst delen, zodat je meteen weet waar dit blog over gaat. “Vaak hoor je in podcasts en lees je boeken dat voltijds hb-onderwijs of een plusklas de heilige graal is. Als kind X of Y daar wordt...
Toetsen en faalangst
Om mijn kennis en ervaring te delen in een blog heb ik inspiratie nodig. Deze haal ik uit onder andere de praktijk op scholen, tijdens de opleidingen die we geven en uit berichten op social media. Ik haal een klein stukje tekst aan uit één van deze berichten. Bewust...
Overweldigd raken
Als we leerkrachten of ouders spreken dan horen we regelmatig dat de (hoog)begaafde leerling of kind snel overprikkeld raakt. Met een ander woord: overweldigd raakt. Dit wordt als onderdeel van (hoog)sensitiviteit of (hoog)begaafdheid gezien.Wij kijken daar toch...
Ontspannen leerkracht
Erger jij je wel eens aan: een leerling, je werkgever, je partner, je ouders, je kind, je groep, de administratie, je collega?Wat merk je dan nog meer op bij die ergernis? niet gezien wordengeen erkenningmiskenninggeen respectvoetveegjezelf tekort...
Helpen met wat wél werkt
Als specialist hoogbegaafdheid krijg ik vaak casuïstiek over (hoog)begaafde leerlingen met een hulpvraag. De vraag komt bijvoorbeeld van een leerkracht, maar ook van ouders over hun zoon of dochter. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat een casus...
Veerkracht versus hulpeloosheid
We komen in de praktijk regelmatig casuïstiek tegen over: onderpresteren. We zien dan aan de ene zijde machteloosheid (er is al zoveel geprobeerd) en aan de andere zijde een hulpeloze, apathische (onverschillige) leerling.Wat wij ook zien, is een...
Wie mag er in de plusklas?
Voor de zomervakantie kreeg ik een vraag van een school. De school heeft een Plusklas maar ze willen graag een volgende stap maken om het beter te laten lopen. Zij hadden de volgende vragen:Hoe gaan we nu de juiste leerlingen signaleren voor de...
145+ als minderheidsgroep
De laatste tijd hoor ik steeds vaker de vraag: weet jij wat ik de leerling met een IQ van 145+ moet bieden? Deze vraag komt regelmatig voor op scholen met alleen hoogbegaafde leerlingen. Maar ook op andere reguliere scholen komt deze vraag naar voren. Ik...
Hoogbegaafd maar gedemotiveerd en lage prestaties
Een van de deelnemers in onze opleiding heeft ons een vraag gesteld over onderpresteren en motivatie.‘Een vraag die ik heb rondom dit thema (saaie dingen doen, motivatie) is hoe maak je leerkrachten duidelijk dat een leerling veel zaken als saai (niet...
10 redenen om geen beleid te maken
Waarom maken scholen en/of besturen en/of samenwerkingsverbanden geen beleid om passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen te realiseren? Deze vraag heb ik op social media gesteld. Waarom? Ik heb het online programma WijsBeleid gemaakt. En nu vraag...
Verrijkend onderwijs (te) vrijblijvend
Onlangs las ik onderstaand bericht met een hulpvraag van een leerkracht:‘Door omstandigheden kunnen wij onze plusklas niet meer voortzetten, maar ik wil wel dat deze kinderen in de klas de goede begeleiding krijgen. En het juiste werk, maar het moet niet...
Compacten en verrijken
Binnen een Facebook groep las ik laatst de volgende vraag van een leerkracht:‘Tips gevraagd voor een leerling bij ons in groep 4. Wij hebben op school wel een plusklas: voor leerlingen vanaf groep 5. Een groep versnellen is voor deze leerling niet...
Welke vraag heb jij?
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief van WijsSein:
Praktische tips en adviezen
Handige documenten
Aanbiedingen