
Arm kind, met zulke (pushende) ouders!
Ik wil mijn hart luchten. De reactie ‘arm kind, met zulke ouders’ is een reactie van meerdere lezers op een krantenartikel. Het krantenartikel gaat over Laurent. Laurent is een zesjarige jongen die klaar is met de basisschool en samen met zijn ouders van België naar...
Lees meerBeleid maken
Steeds meer scholen willen beleid maken voor passend onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Of schoolbesturen. Of samenwerkingsverbanden. Inmiddels heb ik honderden plannen gezien. En in 95% van de plannen gaat één ding altijd mis met grote gevolgen om het beleid...
Lees meerEerst sociaal onvermogen of toch de hoogbegaafdheid aanpakken?
Afgelopen dagen hoor ik het vooroordeel vaak: hoogbegaafde leerlingen zijn sociaal emotioneel onderontwikkeld. Ik ontvang bijvoorbeeld de casus over een leerling met de vraag: moeten wij als team nu eerst zijn sociaal onvermogen aanpakken of de hoogbegaafdheid? De...
Lees meerMotivatie en incompetent voelen
Eerder schreef ik in de blog ‘Lui en slechte werkhouding’ wat een reden kan zijn, dat je dit gedrag ziet bij (hoog)begaafde sensitieve leerlingen. Een slechte werkhouding wordt vaak gelijkgesteld met ongemotiveerd. De vraag is nu: wat maakt leerlingen wel gemotiveerd?...
Lees meerHoogbegaafd en ongelukkig
Deze week was ik op een school. De leerkracht vertelde mij dat zij gelezen had dat (hoog)begaafde kinderen vaker ongelukkig zijn. Nu wil de school graag samen met ouders signaleren: ‘samen zien we meer en kunnen we meer’. Voor de ontwikkeling, het welbevinden en de...
Lees meerTe moeilijk werk voor (hoog)begaafde sensitieve leerlingen
Tijdens de workshop ‘geschikt lesmateriaal voor (hoog)begaafde sensitieve leerlingen’ kregen we een vraag van een leerkracht. De leerkracht gaf aan dat haar leerling in de klas hoogbegaafd is, maar bepaalde opdrachten in het verrijkingswerk niet kan maken. Het lijkt...
Lees meerKiezen van Plusklas leerlingen
Onlangs zag ik op social media weer de vraag voorbij komen of iemand een selectieprotocol heeft voor de Plusklas. Deze vraag werd mij ook gesteld vanuit een Samenwerkingsverband. Maar ook ouders stellen vragen over de selectie zoals: waarom hun kind niet (meer)...
Lees meerLesmateriaal voor (hoog)begaafde leerlingen in de klas: tip 1
Hoe kies je geschikt verrijkingsmateriaal voor (hoog)begaafde sensitieve leerlingen in de klas? Bekijk onze gezamenlijke vlog (6 minuten) van Merel Sprong en Sonja Morbé voor een eerste tip in de klas. Want: Lesmateriaal is belangrijk; Lesmateriaal is ondergeschikt;...
Lees meerZelfstandig worden, best moeilijk hè?
Herken je de drang naar autonomie bij (hoog)begaafde sensitieve kinderen? Lees dan eens dit voorbeeld. Weer een wijs sein. “Mam, mijn telefoon is stuk, hij doet niks meer!” “Laat eens zien. Ik help je wel.” Na enkele secondes reageert de telefoon weer. “Yes, hij doet...
Lees meerMoeilijk werk willen (hoog)begaafden, toch?
De meest gestelde vraag aan mij is: wat is nu geschikt moeilijk lesmateriaal voor mijn (hoog)begaafde leerlingen in de klas? Dit is een mooie vraag. Met deze vraag kun je namelijk direct een aantal wedervragen stellen zoals: wat versta jij onder moeilijk? Wat wil je...
Lees meerWelk vraag heb jij?
Blijf op de hoogte en ontvang:
Praktische tips en adviezen
Handige documenten
Aanbiedingen