Overweldigd raken

Overweldigd raken

Als we leerkrachten of ouders spreken dan horen we regelmatig dat de (hoog)begaafde leerling of kind snel overprikkeld raakt. Met een ander woord: overweldigd raakt. Dit wordt als onderdeel van (hoog)sensitiviteit of (hoog)begaafdheid gezien.Wij kijken daar toch...

Lees meer
145+ als minderheidsgroep

145+ als minderheidsgroep

De laatste tijd hoor ik steeds vaker de vraag: weet jij wat ik de leerling met een IQ van 145+ moet bieden? Deze vraag komt regelmatig voor op scholen met alleen hoogbegaafde leerlingen. Maar ook op andere reguliere scholen komt deze vraag naar voren. Ik...

Lees meer
10 redenen om geen beleid te maken

10 redenen om geen beleid te maken

Waarom maken scholen en/of besturen en/of samenwerkingsverbanden geen beleid om passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen te realiseren? Deze vraag heb ik op social media gesteld. Waarom? Ik heb het online programma WijsBeleid gemaakt. En nu vraag...

Lees meer
Verrijkend onderwijs (te) vrijblijvend

Verrijkend onderwijs (te) vrijblijvend

Onlangs las ik onderstaand bericht met een hulpvraag van een leerkracht:‘Door omstandigheden kunnen wij onze plusklas niet meer voortzetten, maar ik wil wel dat deze kinderen in de klas de goede begeleiding krijgen. En het juiste werk, maar het moet niet...

Lees meer
Onderpresteren of talent

Onderpresteren of talent

Ik heb namens een 15 jarige puber een brief geschreven. Ik heb de brief voorgelezen. Hij luisterde met volle aandacht, was onder de indruk en kon er ook om lachen. Aan het einde van de brief was hij stil. En zei toen: mooi…..Zijn ogen zeiden nog veel...

Lees meer

Welke vraag heb jij?

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief van WijsSein:

=

Praktische tips en adviezen

=

Handige documenten

=

Aanbiedingen