
Overweldigd raken
Als we leerkrachten of ouders spreken dan horen we regelmatig dat de (hoog)begaafde leerling of kind snel overprikkeld raakt. Met een ander woord: overweldigd raakt. Dit wordt als onderdeel van (hoog)sensitiviteit of (hoog)begaafdheid gezien.Wij kijken daar toch...
Ontspannen leerkracht
Erger jij je wel eens aan: een leerling, je werkgever, je partner, je ouders, je kind, je groep, de administratie, je collega?Wat merk je dan nog meer op bij die ergernis? niet gezien wordengeen erkenningmiskenninggeen respectvoetveegjezelf tekort...
Helpen met wat wél werkt
Als specialist hoogbegaafdheid krijg ik vaak casuïstiek over (hoog)begaafde leerlingen met een hulpvraag. De vraag komt bijvoorbeeld van een leerkracht, maar ook van ouders over hun zoon of dochter. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat een casus...
Veerkracht versus hulpeloosheid
We komen in de praktijk regelmatig casuïstiek tegen over: onderpresteren. We zien dan aan de ene zijde machteloosheid (er is al zoveel geprobeerd) en aan de andere zijde een hulpeloze, apathische (onverschillige) leerling.Wat wij ook zien, is een...
Wie mag er in de plusklas?
Voor de zomervakantie kreeg ik een vraag van een school. De school heeft een Plusklas maar ze willen graag een volgende stap maken om het beter te laten lopen. Zij hadden de volgende vragen:Hoe gaan we nu de juiste leerlingen signaleren voor de...
145+ als minderheidsgroep
De laatste tijd hoor ik steeds vaker de vraag: weet jij wat ik de leerling met een IQ van 145+ moet bieden? Deze vraag komt regelmatig voor op scholen met alleen hoogbegaafde leerlingen. Maar ook op andere reguliere scholen komt deze vraag naar voren. Ik...
Hoogbegaafd maar gedemotiveerd en lage prestaties
Een van de deelnemers in onze opleiding heeft ons een vraag gesteld over onderpresteren en motivatie.‘Een vraag die ik heb rondom dit thema (saaie dingen doen, motivatie) is hoe maak je leerkrachten duidelijk dat een leerling veel zaken als saai (niet...
10 redenen om geen beleid te maken
Waarom maken scholen en/of besturen en/of samenwerkingsverbanden geen beleid om passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen te realiseren? Deze vraag heb ik op social media gesteld. Waarom? Ik heb het online programma WijsBeleid gemaakt. En nu vraag...
Verrijkend onderwijs (te) vrijblijvend
Onlangs las ik onderstaand bericht met een hulpvraag van een leerkracht:‘Door omstandigheden kunnen wij onze plusklas niet meer voortzetten, maar ik wil wel dat deze kinderen in de klas de goede begeleiding krijgen. En het juiste werk, maar het moet niet...
Compacten en verrijken
Binnen een Facebook groep las ik laatst de volgende vraag van een leerkracht:‘Tips gevraagd voor een leerling bij ons in groep 4. Wij hebben op school wel een plusklas: voor leerlingen vanaf groep 5. Een groep versnellen is voor deze leerling niet...
hoogbegaafd en saaie dingen doen
Op een eerder geschreven blog kregen wij een reactie van een moeder. De moeder schreef dat ze het volgende te horen krijgt van de leerkracht van haar kind:“Hoogbegaafde kinderen moeten leren dat het leven niet altijd zo gaat als ze willen. Soms is het...
Onderpresteren of talent
Ik heb namens een 15 jarige puber een brief geschreven. Ik heb de brief voorgelezen. Hij luisterde met volle aandacht, was onder de indruk en kon er ook om lachen. Aan het einde van de brief was hij stil. En zei toen: mooi…..Zijn ogen zeiden nog veel...
Welke vraag heb jij?
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief van WijsSein:
Praktische tips en adviezen
Handige documenten
Aanbiedingen
