Ik wil mijn hart luchten.

De reactie ‘arm kind, met zulke ouders’ is een reactie van meerdere lezers op een krantenartikel.

Het krantenartikel gaat over Laurent. Laurent is een zesjarige jongen die klaar is met de basisschool en samen met zijn ouders van België naar Nederland verhuist om in Amsterdam naar het gymnasium te gaan.

Ik schrik van de vele negatieve, aanvallende, oordelende reacties. Reacties uit angst, boosheid, onwetendheid en vanuit eigen perspectief. Het is voor iedereen helder dat hier sprake is van een uitzonderlijke situatie. Een kind waar de gemiddelde persoon géén 100 vergelijkbare kinderen persoonlijk kent om te weten hoe deze kinderen voelen en denken. En wat deze kinderen te bieden hebben of nodig hebben.

Er worden oordelen gegeven op basis van een enkele persoonlijke ervaring (met wat?) of op basis van gelezen boeken, gevolgde studies of zomaar uit het niets. Vooral zomaar uit het niets. En zij realiseren zich niet, dat hun eigen teksten, misschien wel gelezen gaan worden door dit zesjarige kind. Hij krijgt te lezen dat de mensen hem zielig vinden, eenzaam, sociaal zwak, hij een ellendig leven tegemoet gaat en slechte ouders heeft. En de ouders lezen dit.

Als specialist hoogbegaafdheid durf ik niet te zeggen wat het beste pad is voor dit kind. En ik doorleef de materie al vele jaren. Professioneel en persoonlijk. Eén ding is zeker in deze situatie: dit kind mag ervaren dat hij niet hoeft te wachten op het gemiddelde tempo van de maatschappij. Hij ervaart dat er gezocht mag worden naar zijn eigen tempo. En dat dit bijzondere pad nog niet klaar ligt zonder hobbels. Dat hij dit pad wellicht gaat uitvinden en toegankelijk maakt voor anderen. De ouders volgen zijn tempo. Zij durven te onderzoeken. Want ik weet zeker dat ook bij deze ouders alle twijfels door het hoofd zijn gegaan. Ik heb veel respect voor het onzekere pad dat ze samen in gaan.

Maar deze reactie wordt niet alleen gegeven op dit artikel. Ik hoor zeker tweewekelijks een reactie met dezelfde strekking op scholen, bij besturen of samenwerkingsverbanden: arm kind, met zulke pushende ouders.

Laten we het eens omdraaien.

Geven wij deze reacties ook aan ouders met een zeer zwakbegaafd kind? Arm kind, met zulke remmende ouders. Hoe vaak wordt dit gezegd over ouders met een kind, waarvan het IQ bijvoorbeeld 55 is? Is dit ook de ‘schuld’ van de ouders? Want dit is vergelijkbaar met een kind, waarvan het IQ 145 is. Dit is dezelfde afwijking van 45 punten van het gemiddelde.

Zijn we aan het pushen en aan het remmen?

Op dit moment zet ik veel beleidstrajecten ‘passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen’ op. Voor scholen met het reguliere onderwijs en voor scholen met voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. De scholen met een voltijds onderwijs voorziening voor hoogbegaafde leerlingen hebben een heel ander onderwijsprogramma. De hoogbegaafde leerlingen kunnen daar veel meer in hun eigen tempo werken.

Want de hoogbegaafde leerlingen versnellen niet. Ze werken in hun eigen tempo. Maar we zijn gewend alles te vergelijken met de groep of de wereld om ons heen. Als we deze leerlingen gaan vergelijken met anderen, dan gaan ze sneller. Ze werken echter in eigen tempo: en dit is niet zielig.

Maar mogen deze leerlingen wel werken in eigen tempo? Hierin zijn zij afhankelijk van het ingerichte onderwijs en de ouders. En dan doemt bij mij regelmatig de reactie op: arme leerling, met zo’n remmende leerlijn. En dan zie ik zowel cognitief, als sociaal, als emotioneel een remmende leerlijn in de praktijk.

Weten we wat er gebeurt als ze in eigen tempo mogen werken? Komt de potentie er dan wel uit wat er in zit? Ja, die kans is er. Om slechts een klein onderdeel uit te lichten van het onderwijs: het te verwachte schoolniveau. Je mag verwachten dat er een vwo schoolniveau uitkomt bij hoogbegaafde leerlingen. Komt dit er ook uit?

Uit onderzoek blijkt dat 39% van de hoogbegaafde leerlingen een vwo advies ontvangt op een reguliere basisschool (en 20% havo/vwo). Mijn ervaring bij voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen is dit 95%. Dit geeft een indicatie dat een andere onderwijsinrichting effect heeft.

Ik vind het meer dan logisch dat de hoogbegaafde leerling een vwo advies gaat ontvangen na jaren basisonderwijs. Ik spreek hier expliciet over ‘een vwo advies mogen ontvangen’: het potentieel en de werkhouding is ontwikkeld voor voortgezet wetenschappelijk onderwijs, waardoor de leerling zélf de keuze heeft in zijn of haar volgende school. Niet over de verplichting dat alle hoogbegaafde leerlingen naar vwo moeten. Maar een keuzerecht van de leerling.

En om het nog scherper te stellen. Bij voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen ontwikkelen de leerlingen de reguliere kerndoelen in 20-30% van de normale onderwijstijd, waarbij maar liefst 95% een vwo advies ontvangt.

Wat gebeurt er in het reguliere onderwijs waar de leerling 100% onderwijstijd benut voor de kerndoelen en slechts 39% een vwo advies krijgt? Wat is de opgelopen schade van de remmende leerlijn? Zowel cognitief, sociaal als emotioneel gezien?

Eén belangrijke schadepost kan zijn: apathie. Apathie is een gebrek aan emotie, motivatie of enthousiasme. Onverschilligheid. Het niet meer kunnen opbrengen om te reageren op emotioneel, sociaal of intellectueel leven. Er ontstaat een gebrek aan (zelf)vertrouwen en berusting. Er wordt geen actie meer ondernomen. Als je (lees: onderwijs) niet adequaat reageert op de wensen van een doelgroep (lees: hoogbegaafde leerlingen), dan kan er apathie ontstaan bij deze doelgroep. De oplossing moet niet gezocht worden bij de doelgroep, maar bij de omgeving die de apathie opwekt en het vertrouwen moet herstellen.

Hoe dit werkt, leg ik graag uit in een vlog. Deze komt de volgende keer.

Ik heb mijn hart gelucht. En ben benieuwd naar de reacties!

Artikel België:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2959321/2016/11/03/Amper-zes-jaar-is-hij-maar-wonderkind-Laurent-mag-nu-al-naar-het-middelbaar.dhtml

Artikel Nederland:

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/zesjarige-laurent-gaat-al-naar-middelbare-school~a556e03d/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web