Signaleer jij (hoog)begaafde leerlingen met een slechte werkhouding?
Tijdens een vergadering op een school hoorde ik de intern begeleider zeggen: ‘Het valt ons op dat veel van onze gesignaleerde (hoog)begaafde leerlingen in groep 6, 7 of 8 geen goede werkhouding vertonen. Deze leerlingen moeten dus eerst maar een betere werkhouding tonen, voordat we verder kunnen gaan met verrijken. Dit ligt echt bij de leerling.’
Een opmerking met deze strekking hoor ik regelmatig.
Meer lezen? Dit blog is verplaatst naar de nieuwe website Blog Specialist Hoogbegaafdheid.
Wat een fijn stuk om te lezen! Mijn zoon.zit in groep 5 en doet sommige vakken in groep 6. Qua intelligentie en leerstof is hij toe aan meer uitdaging, echter wordt zijn werkhouding/gedrag als reden genoemd om hem niet door te laten stromen. Voor mijn gevoel klopte dit niet helemaal echter kon ik niet goed verwoorden waarom, dit stuk heeft er woorden aan gegeven.
Dank voor het schrijven en delen!
Heel fijn om te lezen! Dankjewel voor je reactie, het doet me goed dat het verhelderd!
Heel herkenbaar! Zoon (nu 13) is in groep 8 gestopt met levelwerk – vond het niet meer leuk. Zit nu op tweetalig gymnasium. Eindelijk zijn plek gevonden betreft klasgenoten maar stelt het leren steeds uit. Hij weet echt niet hoe hij moet leren, hij kan niet beginnen, dus doet (bijna) niets. En toch is hij niet lui. Met begrip en de juiste begeleiding komt het wel goed. Dat vertrouwen heb ik. Ik heb het idee dat ‘passend onderwijs’ geen goede ontwikkeling is voor de hoogbegaafde leerlingen.
Dankjewel voor je reactie! En met vertrouwen begint alles. Goed om dit vertrouwen vast te houden. Ontwikkeling van potentieel heeft vertrouwen nodig: geduldig en langdurig. Naast vertrouwen is er ook een manier nodig om de nog niet ontwikkelde vaardigheden te leren. ‘Lui zijn’ is een oordeel. ‘Niet beginnen’ is meestal een gebrek aan een vaardigheid. Deze vaardigheid heet ‘taakinitiatie’. Dit is een zogenoemde executieve functie die zich in het brein ontwikkelt tussen de leeftijd 0 en 24 jaar. Belangrijk om als kind te leren wat ‘taakinitiatie’ inhoudt: zowel in 1. hoe je het aanpakt als 2. hoe dit voelt (de fijne en niet fijne gevoelens bij deze vaardigheid). Na dit inzicht is het belangrijk een soort doorgaande leerlijn te maken: hoe ga je dit oefenen, in de praktijk brengen en welke verschillende ontwikkelingsniveaus heeft het (je begint als beginner en je klimt omhoog). Tevreden zijn met elke trede die je bereikt. Vorderingen zien, erkennen. En als je dan 24 bent……dan kun je het :-)……mits voldoende geoefend!
Dank om ns met de loep te kijkennaar onze overtuiging van de oorzaak van het gedrag van het talent. Wat gebeurt er? Wat stimuleer je met je (bevooroordeelde) reactie.
TOP Aan de slag ermee en ook even kijken naar de http://www.eduratio.be/dweckoverzicht.pdf