De laatste tijd hoor ik steeds vaker de vraag: weet jij wat ik de leerling met een IQ van 145+ moet bieden? Deze vraag komt regelmatig voor op scholen met alleen hoogbegaafde leerlingen. Maar ook op andere reguliere scholen komt deze vraag naar voren.

Ik kreeg bijvoorbeeld de volgende casus.

We hebben een jongen in groep 6, waarbij vorig jaar een intelligentieonderzoek is afgenomen, wat uit kwam op 152 het zou nog hoger kunnen zijn, maar dat was op dat moment niet meetbaar. Deze leerling is nu aangemeld voor X (groep voor ontwikkelingsgelijken) én komt bij mij in de plusklas. Verder willen ouders graag dat hij bij ons op school blijft, maar moet hij nog wel meer uitgedaagd worden. De jongen is niet onderzocht op autisme, maar zowel ouders als school zijn er wel van overtuigd dat hij dit heeft. De klas waar de jongen in zit is juist heel zwak er zijn eigenlijk geen gelijkgestemden.

Ik stelde een aantal vragen. Hieruit kwam de volgende aanvullende informatie:

  • De reguliere stof wordt tot 70% verkort;
  • School is ontzettend saai in zijn beleving. Vooral bij de basisvakken verveelt hij zich;
  • Informatie over zijn gedrag werd gegeven: dit wordt toegeschreven aan (mogelijk) autisme;
  • De Plusklas vindt hij ontzettend leuk. Ook de bak/ la met Donald Ducks vindt hij ontzettend leuk. Speelt af en toe met 2 jongetjes uit de klas;
  • De leerkracht is ervan overtuigd dat hij dit schooljaar qua didactiek groep 6,7 en 8 in 1 jaar zou kunnen doen. Sociaal emotioneel is hij nog niet aan de middelbare school toe;
  • Hij kan alles op zijn sloffen. Hij is ook niet gemotiveerd om toetsen goed te maken, vult maar iets in. 

De vraag was: hebben jullie een idee wat ik deze jongen kan aanbieden of waar ik dit op kan zoeken?

Ja, daar heb ik een idee bij. Maar eerst behandel ik achtergrondinformatie.