Een van de deelnemers in onze opleiding heeft ons een vraag gesteld over onderpresteren en motivatie.

‘Een vraag die ik heb rondom dit thema (saaie dingen doen, motivatie) is hoe maak je leerkrachten duidelijk dat een leerling veel zaken als saai (niet uitdagend) ervaart, terwijl de resultaten doen vermoeden, dat het niveau juist te hoog is. De motivatie is ver te zoeken, vooral ook, omdat de succesmomenten maar niet komen.’

Anders gezegd: hoe maak ik een (collega) leerkracht duidelijk dat bij een hoogbegaafde leerling de uitdaging toch omhoog moet, terwijl de leerling gedemotiveerd is en lage prestaties heeft.

De eerste video geeft een belangrijk inzicht en antwoord op deze vraag. Hiermee kan je het een ander uitleggen. Of je laat de video gewoon zien 🙂 . Het kost 14 minuten kijken, maar dan heb je ook een waardevol inzicht.

In de tweede video geef ik vervolgens uitleg over de aanpak. De video is te kort om echt alles uit te leggen, maar eigenlijk al te lang voor het delen van een video in een blog / vlog of social media: 30 minuten. 

Wil je meer weten? Kijk een naar de mogelijkheden over beleid, scholing of de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid.

 

Video 1

 

 

Video 2