Herken je dit op school?

;

Ouders maken zich zorgen. Of klagen. Omdat hun kind niet met plezier naar school gaat. Dit is jou ook opgevallen. Je vermoedt dat de leerling potentieel heeft. Het is alleen niet zichtbaar. Het voelt niet goed om nu de stof te gaan compacten en verrijken.

;

Leerlingen met hoge citoscores kunnen we signaleren. De onderpresterende (hoog)begaafde leerlingen zijn voor ons onzichtbaar. En we zien vooral jongens in de plusklas. In de onderbouw twijfelen we: is het hoogbegaafd of een ontwikkelingsvoorsprong.

;

Onze (hoog)begaafde leerlingen vinden de plustaken saai. We bieden ze verdiepende boekjes rekenen en taal. In het begin waren de leerlingen enthousiast. Maar inmiddels blijven de taken liggen. Ze werken onvoldoende zelfstandig en vragen geen hulp als het lastig wordt.

;

Je blijft zoeken hoe je met de (hoog)begaafde leerlingen om kan gaan. Steeds weer die vragen. De discussie om de regels en het onderhandelen over de afspraken. En dan de heftige emoties. Zo overgevoelig. Je zit soms gewoon met je handen in het haar. Het kost veel energie.

Scholing maakt je bekwaam

Studiedag of traject

Met een studiedag of een scholingstraject kun je je bekwamen in kennis en vaardigheden. De inhoud van de scholing wordt afgestemd op de beschikbare tijd en de leerwensen. Voorbeelden thema’s: signaleren, verrijken, leerdoelen, onderpresteren, motivatie, plusklas, executieve functies en mindset. Stuur mij je wensen.

Jaaropleiding

Met de jaaropleiding word je specialist Hoogbegaafdheid. Gedurende één jaar volg je 5 modules: opleidingsdagen en werkbijeenkomsten. De opleiding is ook geregistreerd bij Registerleraar. Bekijk onze uitgebreide website met alle informatie: Specialist Hoogbegaafdheid.

Cursus of intervisie

Zoek je meer verdieping dan is een (stoom)cursus of intervisie mogelijk. Een cursus gaat verder dan een studiedag, maar is korter dan een opleiding. De inhoud wordt afgestemd op beschikbare tijd en leerwensen. Intervisie is gericht op persoonlijke ontwikkeling op basis van eigen casuïstiek. Stuur mij je wensen.

Online leren

Ook online leren is een mogelijkheid bij WijsSein. Dit is een prettige vorm als je 100% autonomie wilt houden over jouw agenda: je kunt het programma namelijk op ieder, voor jou geschikt moment, volgen. Ook bepaal je zelf het tempo. En de kosten zijn beperkt. Mijn online programma’s kun je vinden op de pagina Online Leren.

 

Wil je zien hoe ik iets uitleg? Bekijk de video!

In deze twee video’s kun je zien hoe ik iets uitleg over: onderpresteren, motivatie, demotivatie en uitdaging aanbieden. De uitleg is gebaseerd op een vraag die ik vaak krijg in de praktijk. De vraag: hoe leg ik een collega leerkracht uit, dat de uitdaging voor een leerling omhoog moet, terwijl de prestaties en motivatie van de leerling laag is?

Het is belangrijk om eerst video 1 te kijken. Het waardevolle inzicht uit video 1 is namelijk belangrijk om video 2 te volgen. Video 1 is ook een stuk korter dan video 2. De tweede video duurt te kort om echt alles uit te leggen, maar is eigenlijk al te lang voor het delen op social media. Het geeft een indruk. Meer weten? Neem dan contact met me op.

Veel kijkplezier!

Video 1 (14 minuten)

Video 2 (33 minuten)

Dit mag je in mijn lessen verwachten

Kennis

Er is veel literatuur en onderzoek beschikbaar over hoogbegaafdheid. Dagelijks breng ik me op de hoogte van nieuwe kennis. Deze kennis deel ik tijdens de scholing. Natuurlijk ook mijn kennis uit de praktijk. Ter inzage neem ik boeken, onderzoeken en materialen mee.

U

Onderzoekend en autonoom

Er is niet één manier om goed onderwijs te geven aan (hoog)begaafde leerlingen. Er zijn meerdere antwoorden goed en het mag op jouw manier. Ik stimuleer een onderzoekende, creatieve en autonome houding en begeleid je in keuzes maken.

Praktisch

Meerdere praktijkomgevingen zijn mij bekend: de reguliere klas, de plusklas en voltijds onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen. De theorie wordt ook gekoppeld aan deze praktijkervaringen. Daarnaast gebruik ik actieve werkvormen om te leren.

}

Tijd, ruimte en structuur

Leren en ontwikkelen kost tijd. Het vraagt om ruimte en contact met anderen: om goede voorbeelden te horen en tips te ontvangen. Deze afstemming is opgenomen in de scholing. Ik houd hier rekening mee in de structuur van het scholingsprogramma.

Dit kun je bereiken na de scholing

R

Het signaleren van (hoog)begaafde leerlingen wordt mogelijk in onder, midden en bovenbouw. De kenmerken van hoogbegaafdheid zijn  helder voor je en je herkent dit ook in de praktijk. Je weet wie in aanmerking komt voor een verrijkend aanbod.

R

Het verrijkende aanbod past bij de onderwijsbehoeftes van (hoog)begaafde leerlingen. Je kunt met kennis van zaken materiaal bestellen en begeleiden. Het materiaal of project sluit aan bij de gekozen leerdoelen. Je ziet de doorgaande leerlijn.

R

De relatie verbetert met de (hoog)begaafde leerling. Hierdoor verbeteren het welbevinden en de leerresultaten. Er is meer begrip voor elkaar. Dit geeft vertrouwen. De leerling gaat weer met plezier naar school en is gemotiveerd. Dit geeft je energie.

R

Meer instroom en minder uitstroom van (hoog)begaafde leerlingen. Ouders van (hoog)begaafde kinderen zijn soms wanhopig op zoek naar goed onderwijs. Jouw deskundigheid wordt op prijs gesteld tijdens de oudergesprekken. Je komt er samen uit.

Samen met Merel Sprong verzorg ik de jaaropleiding Specialist Hoogbegaafdheid. We hebben de opleiding samen ontwikkeld en we geven de opleiding ook samen. Elke opleidingsdag zijn we er allebei.

Hierdoor kunnen we goed individuele aandacht geven aan elke cursist en ontvang je verschillende invalshoeken. Merel en ik zijn verschillend en daarmee aanvullend op elkaar. Dit verrijkt de lessen. Een meerwaarde.

Jaaropleiding specialist hoogbegaafdheid

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief van WijsSein:

=

Praktische tips en adviezen

=

Handige documenten

=

Aanbiedingen