Als specialist hoogbegaafdheid krijg ik vaak casuïstiek over (hoog)begaafde leerlingen met een hulpvraag. De vraag komt bijvoorbeeld van een leerkracht, maar ook van ouders over hun zoon of dochter. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat een casus nooit ‘één antwoord’ is goed in zich heeft. En dit weten we allemaal.
Iedereen herkent het feit dat een oplossing voor een situatie niet altijd zal werken voor elk kind of elke leerling.
We kennen allerlei situaties van leerlingen waar we oplossingen voor willen:
- onderpresteren
- faalangst
- zorggedachten
- piekeren
- angsten
- perfectionisme
- werkhouding
- overgevoeligheid
- depressie
- onzekerheid
Maar hoe komt dit? Hoe kan het dat een bepaalde aanpak, methode of begeleiding niet altijd werkt voor elke situatie en elke leerling? Het zou het leven een stuk makkelijker maken als we weten wat altijd werkt. Daar kunnen we dan op aansluiten: met een methode, aanpak of begeleiding.
Deze situatie heeft me nieuwsgierig gemaakt. Bestaat er eigenlijk iets wat altijd zo is voor ons welbevinden? Bestaat er een constante wat altijd werkt? Is er een altijd werkend psychologisch systeem beschikbaar voor ons als mens?
Ja, dit is er.
Dit wordt een verdiepingsblog. Omdat het mij aan mijn hart gaat dat we leerlingen trachten te helpen met allerlei methodes, aanpakken, begeleidingsvormen zonder weet te hebben hoe ons psychologisch systeem als een constante altijd werkt.
Als we dit wel weten, dan gaat er een wereld voor je open waarom iets soms wél en soms niet werkt.